VoIP betekend Voice Over IP, of terwijl: bellen via internet. Bellen middels VOIP heeft meerdere voordelen. Zo bent u met VOIP zeer flexibel en zijn de mogelijkheden zeer uitgebreid. Een zeer gunstige bijkomstigheid is de kostenbesparing. U kunt 25 tot 50% besparen op uw telefoonkosten.
Bellen via VOIP is in alle opzichten goedkoper dan de traditionele manier (ISDN) van bellen. De gesprekskosten zijn lager (25-50%, dat geldt voor zowel het starttarief als voor de kosten per minuut). Daarnaast heeft u bij VOIP geen kosten voor vast recht abonnement (KPN). Werken kan veel efficienter. U kunt overal ter wereld, zolang er een internet verbinding is, bellen via VOIP. Dus ook bellen in het buitenland is zeer voordelig. Tot slot heeft u bij VOIP geen dure servicecontracten voor een telefooncentrale. Onderling bellen is gratis.
Een rekensommetje uit de praktijk. Bedrijf A belt op dit moment via KPN (ISDN). De abonnementskosten zijn €49,82. Totaal voert het bedrijf 723 gesprekken (vast, mobiel, internationaal en servicenummers). De totale gesprekstijd zit op 1151 minuten. De totale gesprekskosten van dit bedrijf zijn bij KPN in dit geval 117 euro. De totale kosten bij KPN zijn dus €166,82.
Als dit bedrijf gaat bellen met VOIP, zijn in dit geval de abonnementskosten €22,25 (afhankelijk van het aantal toestellen). De gesprekskosten komen op €37,23. De totale kosten worden dan dus €49,48. Dat is een besparing van €107,34 euro. Samengevat kan dit bedrijf dus 64 procent besparen door over te stappen op VOIP telefonie.
Naast de kostenbesparing bent u met VOIP beter bereikbaar. U kunt uw VOIP toestel mee nemen en aansluiten op elke plek met een internetverbinding. Uiteraard is het mogelijk een VOIP toestel bij u thuis te plaatsen. Zo bent u ook daar goed bereikbaar. Denk ook aan vakanties in het buitenland, met VOIP belt u ook daar tegen zeer scherpe tarieven.
De Hosted VOIP Centrales van Qlic bieden zeer veel functionaliteiten. Zo kunt u op uw laptop of PC een programma installeren om te telefoneren of uit te bellen. De centrale kan worden ingericht zoals u zelf wilt. Denk aan keuze menu's, wachtmuziek, doorverbinden, voicemails, verkort kiezen, wachtrijen, do not disturb, etc. Ook kunt u instellen dat uw telefoon alleen op bepaalde tijden over gaat. Zo weten klanten wanneer u bereikbaar bent. De mogelijkheden zijn enorm. Te veel om op te noemen. Uiteraard leggen we de mogelijkheden graag uit aan de hand van een aantal voorbeelden.
U bent een internet verbinding nodig om te bellen met VOIP. Voor elk gesprek dat u voert (tegelijk), moet u rekening houden met een snelheid van 100 kbits/s. Het gaat dan om de uploadsnelheid. Stel u voert 4 gesprekken tegelijk, dan moet u minimaal een uploadsnelheid van 400 kbits/s hebben.
Om stabiliteit te garanderen raden wij aan een aparte internet verbinding te nemen voor uw telefoongesprekken. De kosten hiervoor zijn vrij laag (+- 20 euro per maand). Zo heeft uw telefoonverkeer geen last van pieken in uw intenet verbruik. Stel u upload een backup waardoor uw internetlijn maximaal wordt benut. Bij een aparte internet verbinding voor telefonie heeft u daar geen last van.
Internet is tegenwoordig erg stabiel. Het komt niet vaak voor dat internet er uit ligt en u telefonisch niet bereikbaar bent. Mocht uw internet er toch uit liggen, dan schakelt onze Hosted Telefooncentrale inkomende gesprekken door naar uw mobiel. Zo kunnen klanten u toch bereiken, zelfs bij een internet storing!
Bellen middels VOIP kan eventueel met uw bestaande toestellen. Wel zijn daar aanvullende apparaten voor nodig. Echter adivseren wij gebruik te maken van zogenoemde VOIP toestellen. Deze kosten ongeveer €120,00 per stuk.
Nog vragen? Meer informatie? Neem gerust contact met ons op!
Marijn Poelman
Qlic