5 handige Social media tips

Veel bedrijven slagen er nog niet in om de inspanningen in het Social media om te zetten in een hogere omzet. Er is daarbij ook maar een klein percentage aan bedrijven die het gevoel hebben dat het gebruik van Social media ook daadwerkelijk effectief is. Echter is het tegendeel waar, mits je Social media op de juiste manier gebruikt. Het is een effectief middel om meer populariteit en meer bezoekers naar uw website te trekken.

Als eerste moet worden een bedrijf zich afvragen wat Social media kan toevoegen aan het bedrijf dat anders is dan de directe verkoop. Een uitbreiding van de klantenservice zou bijvoorbeeld een goede reden zijn, of een manier om naamsbekendheid te vergroten. Hierbij is het belangrijk dat er een duidelijke strategie en focus voor sociale campagnes is. Hieronder staan 5 tips die helpen om een succesvolle Social media strategie te ontwikkelen.

1. Bedenk een strategie / doelstelling

Zoals ik hierboven ook al vermeld, bedenkt eerst wat het doel moet zijn van het inzetten van Social media voordat je een bedrijfsaccount opent. Voor elk bedrijf is dit namelijk verschillend. Een doel kan bijvoorbeeld zijn de naamsbekendheid vergroten of puur nieuwe klanten trekken. Hierbij is het belangrijk dat je weet wie je doelgroep is, zodat je kan inspelen in de interesses van je doelgroep. Als je dit niet weet probeer dit dan te achterhalen door middel van vragen of een enquête. Stel jezelf aan de hand van bijvoorbeeld een aantal vragen een strategie op.
- Waarom gebruik ik Social media
- Wie wil ik bereiken
- Hoe maak ik mijn content interessant voor mijn doelgroep
- Wie verzorgt de Social Media binnen het bedrijf
- Etc.

2. Denk na over risico’s

Social media kan je bedrijf een enorme boost geven, maar daarentegen ook net zo goed onderuit halen. Zorg er dan ook voor dat je binnen het bedrijf een policy opstelt waarmee werknemers bepaalde richtlijnen krijgen voor het gebruik van Social media. Er zijn namelijk diverse manieren te bedenken in de communicatie in Social media. Als iedereen weet welke rol hij of zij heeft dan is er bekend hoe er gehandeld moet worden.

3. Kies het juiste sociale netwerk.

Maak niet overal maar een account aan. Kies liever eerst één of twee sociale netwerken uit waar je je eerst volledig op wil gaan richten. Het is beter om op je volledig op 1 account te richten dan half op 4. Kijk waar je doelgroep het meest actief is en maak daar een account aan. Hier kan je ook achter komen door ze simpelweg te vragen waar ze het meest actief zijn. In Tip 1 noem ik al de enquête waarin je ook deze vraag kan verwerken richting je doelgroep.

4. Bouw een relatie op met je doelgroep

Zorg ervoor dat je online een relatie opbouwt met je doelgroep. Post niet alleen over je bedrijf en wat je doet, maar zorg er ook voor dat je ook ‘leuke’ berichten post. Experts raden een verhouding aan van 80/20 waarbij slecht 20% van de inhoud gerelateerd is met je werkzaamheden en 80% bestaat uit inhoud die echt interessant is voor je publiek. Geef ook af en toe tips waardoor je laat zien dat je verstand van zaken hebt. Het woord ‘tip’ zijn mensen vaak ook gevoelig voor en zijn ze eerder geneigd om te lezen. Laat je volgers ook overgaan tot het re-tweeten of pinnen van je post door in je statusupdate te vragen om je bericht te delen.

5. Gebruik content gecombineerd met plaatjes

Het blijkt dat je meer interactie en reactie krijgt door het gebruik van beeld in je berichten. Je kan bijvoorbeeld een plaatje gecombineerd met tekst gebruiken. Hiervoor zijn diverse tools te vinden op het internet.

Voordat je met Social media begint, wees er dan wel bewust van dat in Social media veel tijd gaat zitten!

 

Rienk Warners
Qlic

Terug naar overzicht