Vaak staan we er weinig tot niet bij stil. “Zijn de teksten op mijn website wel wat mijn bezoeker zoekt?”. Deze vraag alleen al kan voor veel verandering zorgen. Stil staan bij wat de bezoeker wil en wat je website biedt is erg belangrijk.
Een bezoeker komt vaak met een duidelijk doel of vraag via een zoekmachine een website binnen. De website heeft de taak om een zo goed mogelijk antwoord te geven. Vaak zie je door goed naar dit proces te kijken dat er wel wat verbeteringen mogelijk zijn. Iedere bezoeker bekijkt een website op zijn eigen unieke wijze. Zo geldt voor iedere website weer andere regels. Dit maakt dat er geen kant-en-klare oplossing is om toe te passen.
Gelukkig zijn er veel handige tools die inzicht geven over hoe de bezoeker naar een website kijkt, waar de bezoeker klikt en wanneer de bezoeker besluit de website te verlaten. Met deze informatie kun je een plan van aanpak opstellen om zo iedere bezoeker goed te woord te staan.
Aanpassingen varieren van simpel tot zeer uitgebreid. Zo kan het toevoegen van een knop al voor het gewenste resultaat zorgen. Het weghalen van afleidende elementen kan soms ook helpen. Voor iedere website zijn andere aanpassingen nodig om bijvoorbeeld de bezoektijd te verhogen.
Iedere optimalisatie heeft een ander doel. Het meest voorkomende doel is dat bezoekers over gaan tot actie, vaak is dit er contact opnemen wordt met het bedrijf. Om dit proces te optimaliseren zal het gedrag van bezoekers goed moeten worden geanalyseerd. Na dit grondig gedaan te hebben kan er een plan worden aangedragen dat er voor gaat zorgen dat bezoekers eerder of vaker contact met het bedrijf gaan opnemen. Door bij te houden hoeveel bezoekers voor de verandering, en daarna contact met het bedrijf opnamen wordt het inzichtelijk welk effect de verandering heeft en of deze geslaagd is.
Omdat Google marktleider is op het gebied van zoekmachines gebruiken wij zeker de meest belangrijke tools van Google.
Google Analytics
Houdt activiteiten naar, op en van uw website bij en maakt deze inzichtelijk.
Geeft een duidelijk beeld van de huidige situatie, maar ook waar verbeteringen mogelijk zijn. Ook kun je hier je website opnieuw laten bezoeken door Google om zo de meeste up-to-date versie van de website in Google te tonen.
Maar ook maken wij gebruik van tracking software zoals:
Hotjar
Filmt het gedrag van de bezoeker binnen de website, waar klikt de bezoeker, wanneer wacht de bezoeker.
Voor content gerelateerde optimalisatie maken wij gebruik van:
Google PageSpeed Insights
Maakt inzichtelijk waarop je website slecht scoort, dit is toegespitst op snelheid.
WooRank
Geeft een globaal overzicht van alle technische aspecten en laat zo zien of de website aan de standaard voldoet.
De reden om verschillende tools te gebruiken is dat je op deze manier meer invalshoeken hebt op dezelfde situatie. Hierdoor kun je aanpassingen doelgericht en met meer effect doorvoeren.
Interesse naar hoe je website momenteel scoort of begrijp je maar niet waarom je website zo traag blijft? Neem dan contact met ons op om samen opzoek te gaan naar hoe we je website goed vindbaar gaan maken.
Rienk Warners
Qlic