Een kwaliteit website

Als je een website voor het eerst bezoekt dan heb je al vaak binnen enkele momenten een oordeel klaar liggen. Deze website is goed of deze website is slecht. Maar is dit oordeel wel terecht? Mensen zijn doorgaans vrij oppervlakkig en willen voornamelijk een mooie website, echter is een mooie website niet altijd een kwalitatief goede website.

Hoe beoordeel je een website?

Een mooie website is dus niet altijd een goede website, maar hoe bepaal je dan of je een goede website voor je hebt? Qlic test haar websites op verschillende aspecten en gebruikt daarbij een aantal checklists. Middels deze checklists controleren we de website op de volgende aspecten: Content (inhoud), Search Engine Optimization (zoekmachine optimalisatie), Usability (gebruiksvriendelijkheid), Design (ontwerp) en de Techniek achter de website.

Website content

De inhoud van een website moet goed zijn. Dit klinkt logisch en vanzelfsprekend echter is dat het niet. Voor de bezoeker is het belangrijk dat duidelijk is wat het doel is van de website en wat de mogelijkheden zijn op de website in andere woorden, het moet duidelijk voor de bezoeker zijn wat je precies kan vinden en doen op de website.

Daarnaast is het voor de bezoeker fijn als de volgorde van informatie duidelijk wordt aangegeven, belangrijkste informatie bovenaan en minder belangrijke informatie lager op de pagina. De informatie moet tevens relevant zijn tot de pagina en website in het geheel.

Search Engine Optimization (SEO)

Hoogstwaarschijnlijk ben je de term wel eens tegengekomen, Search Engine Optimization oftewel SEO. Maar wat is SEO nu precies? Zoals de naam het al zegt betreft SEO de techniek van het optimaliseren van je website om deze beter vindbaar te maken in zoekmachines. SEO is ontzettend breed en er zijn verschillende boekwerken geschreven over SEO, maar ik zal het hier kort houden.

Eerder controleerden zoekmachines enkel op indexatie, meta-data, URL’s met enkele kleine letters en kernwoorden. Webdevelopers spitsten daarom hun websites hierop om beter gevonden te worden door de zoekmachines, tevens werden er ‘Black Hat SEO’ technieken toegepast zoals kernwoorden in dezelfde kleur als de achtergrond kleur van de pagina op de pagina verstoppen.

Sindsdien hebben zoekmachines hun algoritmes gewijzigd waardoor Black Hat SEO technieken omzeilt worden. Tevens wordt er tegenwoordig niet meer enkel naar metadata, indexatie en URL’s gekeken, maar wordt er tegenwoordig ook gekeken naar de inhoud van de pagina en of deze kwalitatief en betekenisvol is (relevantie).

Hoe deze algoritmes precies in elkaar zitten, dat weten enkel de bedrijven achter de zoekmachines zelf. Al met al wordt je pagina dus beter gevonden als de techniek en de content van de website goed en betekenisvol zijn.

Usability (gebruiksvriendelijk)

Er zijn naast allerlei boeken over SEO ook een heleboel boeken geschreven over Usability en User Interface Design of User Experience Design. In velen van deze boeken worden allerlei hele belangrijke en goede richtlijnen gegeven zoals: De lay-out moet overzichtelijk zijn, zorg dat de navigatie duidelijk is en dat er ‘breadcrums’ aanwezig zijn, laat belangrijke informatie en functies nooit meer dan twee klikken verwijderd zijn en weet wie je doelgroep is.

Tuurlijk dient hier rekening mee gehouden te worden en zijn dit goede tips, echter de beste richtlijn wordt naar mijn mening gegeven door Information Architect en Usability Consultant Steve Krug. Hij stelt namelijk dat de volgende stelling het belangrijkst is, namelijk: ‘Don’t make me think!’ oftewel laat mij (de bezoeker) niet denken. Het moet voor de bezoeker duidelijk zijn hoe de site in elkaar zit en waar zaken te vinden zijn.

In principe moet de website dus voor zichzelf spreken en moet iemand met weinig tot geen kennis van het onderwerp of thema van de website zonder problemen kunnen navigeren op de website.

Website ontwerp

Een mooie website is dan misschien niet altijd een kwalitatief goede website, echter is een goede website wel een mooie website. De website moet een eigen uitstraling hebben en moet er betrouwbaar en verzorgd uitzien.

Tevens moet de huisstijl consistent toegepast zijn, als de bezoeker de website bezoekt dan moet duidelijk zijn op welke website de bezoeker zich bevindt. Daarnaast wil je een goede balans hebben tussen de verschillende elementen, media en witruimte zodat het prettig oogt voor de bezoeker.

Als laatste is het belangrijk dat er rekening gehouden wordt met weergave op mobiele apparaten. Met de komst van smartphones, tablets, 4G internet en grotere schermen wordt er tegenwoordig ontzettend veel gesurft op mobiele apparaten. Het is daarom dus een ‘no-brainer’ om je website te optimaliseren voor mobiele gebruikers. Het maakt niet zozeer uit voor welke mobiele oplossing je gaat. Een native app? Een web app? Een mobiele site? Of misschien een responsive website. Welke keuze je maakt is afhankelijk van de functionaliteiten op je website en wat je doelgroep is. Het belangrijkste is dat je rekening houdt met je mobiele bezoeker.

Techniek van de website

We weten nu dat de ‘content’ van je website betekenisvol en relevant moet zijn, we weten dat er bepaalde technieken toegepast kunnen worden om je website beter vindbaar te maken in de zoekresultaten van zoekmachines, we weten dat je website gebruiksvriendelijk moet zijn en dat de klant zonder enige kennis zichzelf wegwijs kan maken op je website en we weten dat een website een eigen uitstraling moet hebben en er betrouwbaar en verzorgd uit moet zien.

Als laatste punt hebben we de techniek achter een website, dit betreft alle code van je website. De code van je website moet orde zijn. Dit omdat alle eerder genoemde punten hier afhankelijk van is. Er zijn nu eenmaal een aantal standaarden waar de techniek van een website aan moet voldoen.

Een van de standaarden is de zogenaamde W3C standaard. Hiermee wordt gecontroleerd of de HTML code van je website correct is. Daarnaast wil je dat je website werkt op elke moderne browser, dit om ervoor te zorgen dat je website toegankelijk is voor een zo breed mogelijk publiek. Ook wil je je code kort houden, afbeeldingen klein en een correcte volgorde van elementen hebben om je website zo snel mogelijk te laten laden. Surfen op een website verloopt gewoon simpelweg gewoon niet lekker als er lange laadtijden zijn. Als laatste moet je website betrouwbaar zijn en behoren alle functionaliteiten correct te werken, er is niets zo frustrerend als een website die niet mee wil werken.

Denk je nu, ik wil ook een kwaliteit website! Neem dan eens een kijkje bij onze ‘Werkzaamheden’ of ‘Onze trots’ en kijk naar de resultaten van de projecten die wij in het verleden afgerond hebben. Je kunt ook altijd vrijblijvend een afspraak maken middels het contact formulier. Dan doen we een samen een bakkie en kijken we wat je wensen zijn en wat wij jou kunnen bieden.

 

Lesley Jordan van Oostenrijk
Qlic

Terug naar overzicht