5 Veelgemaakte webdesign fouten

Geen bedrijf of organisatie kan tegenwoordig meer zonder een website. Als ondernemer is je website één van de belangrijkste manieren van klantenwerving. Potentiele klanten komen via zoekopdrachten op jouw website om invulling te zoeken tegen hun behoefte. Het is daarom van uiterst belang dat deze informatie snel en gemakkelijk te vinden is.

Toch zien we dat het bovenstaande niet altijd het geval is. De oorzaak hiervan ligt vaak bij slecht webdesign. We hebben daarom 5 veelgemaakte webdesign fouten op een rijtje gezet

Fout 1. Overvolle pagina’s

We zien vaak dat eigenaren van websites veel inhoud hebben voor op hun website. Natuurlijk is tekst op een website essentieel om je boodschap over te brengen, maar probeer dit zoveel mogelijk te beperken. Dit kan namelijk ten koste gaan van de gebruiksvriendelijkheid van de website.

Overvolle pagina

De oplossing is vrij simpel: Verdeel je content onder verschillende categorieën. De kern, aanvullende en afsluitende informatie. In de kern vat je alles kort samen zodat de bezoeker meekrijgt waar het over gaat. Als de bezoeker vervolgens geïnteresseerd is, kan diegene zelf kiezen om door te lezen (klikken). Een mooi voorbeeld hiervan is onze blog pagina. Op deze pagina ziet u een overzicht van al onze blogartikelen. Van de artikelen is alleen de titel en de kern te zien. Zo kan de gebruiker zelf kiezen op basis van zijn/haar intresses.

Fout 2. Call To Actions in overvloed

Een CTA (Call To Action) is bijvoorbeeld een knop waardoor je overgaat op actie. Denk aan een knop waardoor je wordt doorgestuurd naar een andere website of pagina. Het is leuk om dit een keer te gebruiken, maar sla hier niet in door. De bezoeker weet niet meer waar te kijken, als hij in één scherm (pagina) zich kan inschrijven voor de nieuwsbrief, een offerte kan aanvragen, een PDF kan downloaden, contact kan opnemen en een terugbelverzoek kan invullen.

Overvolle pagina

De oplossing lijkt een beetje op de oplossing van de eerst besproken fout. Verdeel je call to actions per pagina, bedenk welke de belangrijkste functionaliteit hebben en deel deze op relevantie in. Zo blijft alles mooi overzichtelijk.

Fout 3. Slechte navigatie

De navigatie is het belangrijkste op een goed functionerende website. Het heeft als doel om bezoekers op een eenvoudige en overzichtelijke wijze door jouw website te helpen. Een slechte navigatie zorgt ervoor dat een bezoeker zijn doel niet bereikt en daarom afhaakt.

Overvolle pagina

Zorg voor een overzichtelijke navigatie. Dit kun je doen door de navigatiebalk te onderscheiden van de ‘body’ van je website. Dit kan bijvoorbeeld door een andere kleur te gebruiken of een lijn aan de onderkant van je navigatiebalk te stoppen. Een voorbeeld van een duidelijke navigatie is te zien op de website van Ongewoon. Op de pagina's is een overzichtelijke navigatie te zien waardoor het gemakkelijk is om door de website te navigeren.

Fout 4. Kleurgebruik

Kleurgebruik wordt vaak onderschat bij het ontwerpen van een website. Dit is echter zéér belangrijk. Er worden bijvoorbeeld kleuren gebruikt die totaal niet bij elkaar passen. Blauw op rood, geel op groen, paars op geel, noem maar op!

Overvolle pagina

Om dit te voorkomen moet je niet teveel verschillende kleuren op je website gebruiken. Zorg altijd voor een duidelijke achtergrondkleur wat past bij de kleur van de tekst. Hierdoor is het lezen van de tekst een stuk aangenamer.

Fout 5. Uitlijning

De juiste uitlijning zorgt voor rust en structuur op je website. Dit is iets waardoor de bezoeker op zijn gemak door de informatie kan scrollen. Je kan dit echter wel combineren met leuke animaties. Denk aan een hover-functie wanneer je over een knop beweegt. Dit zorgt ervoor dat de attentiewaarde van de bezoeker wordt verhoogt. Natuurlijk moet je hier niet in overdrijven.

Overvolle pagina

Zorg voor een design met een duidelijk grid met vaste kolommen. Hierdoor kan er nooit iets misgaan met de uitlijning van je website.

Denk je dat je website hierop verbeterd kan worden? Wij kunnen je helpen! Neem gerust contact met ons op zodat we samen naar een oplossing kunnen zoeken.

 

Jasper Mulder
Qlic

Terug naar overzicht