Hoe wordt ik beter gevonden? Is een vraag die wij vaak gesteld krijgen. Wat is nu ECHT van belang om goed gevonden te worden. Hierop kan niemand je een concreet antwoord geven. Wel kunnen we je vertellen wat de beste methoden zijn om je website goed vindbaar te maken. Dit kan in de breedte of de lengte. Maar om beter gevonden te worden moeten we eerst wél weten waar je op gevonden wilt worden! Hiervoor hebben we een aantal tips die we graag met je willen delen.
Laten we bij het begin beginnen! Het onderwerp waarop je gevonden wilt worden. Wat onderscheid jouw bedrijf van de anderen? Is dit de prijs, het product, de dienst? Wat zorgt er voor dat je klanten voor jouw kiezen!
In de eerste fase bepalen we het onderwerp. De gehele website zal dit onderwerp dan ook bevatten; vaak in het aller-breedste begrip. Zodra jij het onderwerp of de specialisatie van het bedrijf duidelijk hebt, zal dit ook duidelijk zijn voor de zoeker en voor Google!
Maar nu draaf ik af van het onderwerp dus laten we verder gaan waar we gebleven zijn; Het begin!
De URL van je website is de belangrijkste om mee te beginnen. Wil je dat iedereen direct weet waar ze naar kijken? Zorg dan dat je URL op orde is. Zorg dat de URL van de pagina het onderwerp bevat in 2 of 3 woorden.
Helaas zie je vaak nog URL’s als bijvoorbeeld www.website.nl/route/common/?page=154. Of bijvoorbeeld www.website.nl/afafwe80grewg9w2. Als je mij kunt vertellen waar deze pagina’s over gaan ben je de eerste ooit die mij dit kan vertellen! Niemand weet namelijk wat dit voor pagina is. Zoekmachinevriendelijke URL’s krijgen in google ook voorrang op bovenstaande systeem-gegenereerde URL’s. Dat is een lange term voor een website waar geen aandacht aan wordt besteed. Wat is dus het belangrijkste van je URL? Dat het duidelijk is.
Om het kaft van het koren te scheiden moeten we weten waar op gezocht en gevonden wordt. Deze woorden zijn vaak moeilijk om te vinden. De beste manier hiervoor is een Mind-map maken voor de onderwerpen van je website. Pak van jouw onderwerp 5 sub-onderwerpen (of nog meer!) en doe ditzelfde voor jouw sub-onderwerpen. Hiermee heb je minstens 31 onderwerpen die bij het onderwerp van je website passen.
Hierbij is de zoekwoordplanner van Google Adwords erg handig! Daarmee krijg je direct te zien wat het belangrijkste is om op gevonden te worden want je krijgt het volume van de zoekwoorden te zien! Aan de hand van dit volume pak je de belangrijkste woorden die bij je onderwerp passen. Vertrouw alleen niet compleet op de zoekwoordplanner want de algoritmes van zijn slim, maar jij bent creatiever! Laat je eigen creativiteit, of die van je collega’s de vrije loop en schrijf zoveel mogelijk woorden op om op gevonden te worden.
Wat wel écht belangrijk is, is dat één pagina ook één onderwerp bevat! Je kunt namelijk wel 1 pagina hebben waarvan 3 onderwerpen half gebakken geschreven zijn, maar daar heb je niks aan.
Geen blokkerende bronnen, een goed ingestelde .htaccess en robots.txt en absoluut géén flash! Zorg dat er niets op je website staat dat het indexeren kan blokkeren! Gebruik dus de laatste technieken (doen wij ook!), zorg voor een duidelijke paginastructuur (doen wij ook), maak duidelijke teksten (doen wij ook) en zorg dat alles geïndexeerd kan worden door Google! (doen wij ook!). Alle dingen die wij doen kunnen we voor iedereen verzorgen! Maar het is belangrijk dat de eerste stappen goed zijn. Kijk daarom wat je klanten of bezoekers willen weten, en wees er zeker van dat jij die vraag beantwoord!
Ik zeg; Beide! Het verschil tussen SEO en OnPage-SEO is best groot en zijn beide even belangrijk. De gehele website optimaliseren voor zoekmachines is een grote uitdaging. Dit moet technisch perfect zijn, duidelijk zijn, beschrijvend en omvattend zijn, structuur bevatten, en per pagina geoptimaliseerd zijn. Dat is dus de OnPage-SEO.
Wat bevat de perfecte pagina? Wederom verschilt dit per onderwerp. De grootst gemaakte fout OOIT is: teksten schrijven voor Google! Als je een tekst wilt maken bedenk jezelf dan iedere keer weer dat je voor bezoekers schrijft. En niet voor Google.
De volgende eisen zijn de belangrijkste:
Sinds de introductie van de eerste smartphone in 1996 (Ja! toen al!) zijn mobiele telefoons door en door ontwikkeld tot de kleine supercomputer die nu in je broekzak zit. De eerste smartphones kon je al mee op internet maar werd toen weinig waarde aan gehecht. Sinds Ethan Marcotte in 2010 de term “Responsive webdesign” in het leven heeft geroepen, wordt door ieder internetbureau met de term gegooid als pepernoten met pakjesavond.
Maar het is wel waar. Google heeft dit afgelopen jaar in april erkend door websites die niet responsive zijn een lagere positie in de zoekresultaten te geven. Is de website dus nog niet responsive? Dan wordt het een keer zo moeilijk om hoger te gaan scoren! Wil je direct weten of je website aan de eisen voldoet? Klik dan op: Is mijn website responsive? om dit direct te testen.
In het tijdperk van het internet zijn we begonnen met de statische pagina’s. Dit was bedoeld om informatie met anderen te delen. Ook wel ‘The internet of Content’ genoemd. Met het tijdperk van Web 2.0, ‘The internet of Services’ ging men steeds meer zelf kennis delen.
Momenteel zitten we in de tussenfase van ‘The internet of People’; met de betrokkenheid door social media en blogs, maar we gaan in de richting van ‘The internet of Things’; met alle smartwatches Nest thermostaten en natuurlijk mobiele telefoons. Hoewel we steeds blijven door-ontwikkelen blijven de oude gewoontes wel bestaan. Zorg daarom dat de kennis en informatie die je op je website verstrekt ook deelt en mensen op de hoogte brengt van wat je aanbied!
Hoe weet je eigenlijk echt of je goed bezig bent? Dit kun je analyseren door je website te monitoren met bijvoorbeeld Google Analytics (en als je dan toch bezig bent de Search Console van Google). Zo kun je bezoekersaantallen zien, best bezochte pagina’s maar ook welke pagina’s fouten bevatten en wat de oorzaak hier van zou kunnen zijn.
Blijf daarom je website updaten zodat er frisse content staat, nieuwe interactiemogelijkheden, opties om bezoekers te laten handelen (call-to-actions), fouten ontdekt en opgelost worden. Zo kun je je website consistent verbeteren en zorg je dat je opgebouwde autoriteit behoudt en uitbreid!
Met deze tips heb je een goede startpositie om je website aan de top van de zoekmachine te krijgen! Wil je hier meer over weten? Neem contact met ons op of kom op de koffie! Zo gaan we samen werken aan een zoekmachine vriendelijke website en kunnen we helpen jouw omzet te vergroten!
Frank van der Laan
Qlic