Onze nieuwe huisstijl loopt ondertussen een week of drie mee. We hebben veel positieve reacties gekregen en tijdens de promotiedagen in Groningen werden we met regelmaat gecomplimenteerd over de nieuwe uitstraling. Termen als verfrissend, zakelijk, serieus, volwassen, modern en uitnodigend kregen we met regelmaat te horen.
Een beurs blijkt een goede graadmeter te zijn om het effect van je huisstijl te meten. De termen hebben we opgeschreven en achteraf met elkaar besproken. Zijn de complimenten die we kregen en dan met name het gevoel wat het de mensen geeft, de termen die we willen uitstralen? Kloppen ze met ons bedrijf, staat Qlic inderdaad voor de sfeer van onze huisstijl? Hier kunnen we een kort antwoord op geven. Onze nieuwe huisstijl draagt precies datgene waar we voor staan en wat we willen overbrengen.
De keus voor een nieuwe huisstijl
We kozen voor een nieuwe huisstijl omdat we met ons bedrijf mee willen groeien. De identiteit van ons bedrijf heeft zich de laatste jaren verder ontwikkelt, op dit moment zijn we op het punt waarop we weten wat onze identiteit is. De oude huisstijl paste niet meer bij ons, we ontstegen als het ware onze uitstraling. Onze klant, Ongewoon strategie & creatie, heeft met ons meegedacht. Ze kwamen met een concept en daaruit bleek dat ze goed door hadden wie wij zijn en waar we naar toe willen. Een overtuigend concept en qua timing precies goed, in combinatie met de verhuizing was dit het ideale moment om onze verbeterde identiteit te laten dragen door een nieuwe stijl. De nieuwe huisstijl sluit beter aan bij de zakelijke markt. Het is professioneler, meer opvallend, steviger en klaar voor onze toekomst.
Verandering van huisstijl brengt risico’s met zich mee. Je bedrijf kenmerkt zich in het logo en de daarbij horende communicatiemiddelen. Een huisstijl draagt een stukje identiteit van je bedrijf, zowel online als offline. Je markt weet je te vinden en nog belangrijker je klanten herkennen je bedrijf eraan. Wat gebeurt er wanneer je in dat stukje herkenbaarheid verandering gaat aanbrengen? We kunnen nog geen antwoord geven op het effect op de lange termijn, voor nu weten we dat de eerste reacties erg positief zijn. Wij staan achter ons product en wanneer we dit met deze overtuiging blijven uitdragen zullen de resultaten op de lange termijn net zo goed blijven.
Sharyssa Menzen
Qlic