SEO in vogelvlucht

Zonder een goede basis ben je nergens, dit geldt voor veel dingen in het leven, en websites zijn daarop geen uitzondering. Zorg daarom dat je site alle tags netjes opent én sluit, en dat je alle waarden opgeeft. Met grote regelmaat kom ik sites tegen waarbij afbeeldingen geen “alt” tag hebben, of waarbij hyperlinks geen “title” tag hebben.

Gebruik H tags

Belangrijke onderwerpen zoals de titel van een pagina of artikel moet je voorzien van een “h” tag. Zo zou je bijvoorbeeld de titel van je website tussen een <h1></h1> tag kunnen zetten, en de titel van je artikel tussen <h2> of <h3> tags. Gebruik deze tags niet voor alles, dit komt je indexatie niet ten goede.

Meta tags

Meta tags waren een aantal jaar geleden vrij bepalend voor je indexatie, tegenwoordig is dit echter al lang niet meer het geval en speelt het misschien een rol van 5% op de gehele score van je site. Maar aangezien alle kleine beetje helpen sla ik het niet over. Zorg ervoor dat je een aantal sterke keywords gebruikt, en dat de omschrijving van je pagina overeenkomt met de daadwerkelijke inhoud op je pagina.

Content

Misschien wel de belangrijkste uit het rijtje, de content van je pagina. Om goed te scoren moet je er voor zorgen dat de inhoud van je pagina ook echt aansluit op hetgeen je levert, aanbiedt etc.

Stel je hebt een autogarage, het is dan verstandig om in je content een aantal steekwoorden te plaatsen welke gerelateerd zijn aan hetgeen je aanbiedt. Woorden als APK, kleine beurt, grote beurt etc. zijn termen waarop in google gezocht zou kunnen worden. Combineer dit met bijvoorbeeld je vestiging plaats en je hebt een goede basis.

Backlinks

Wil je echt goed scoren dan moet je je focussen op sterke backlinks. Een back link is in feite een andere website die naar jou toe linkt. In het geval van een autogarage zou het bijvoorbeeld enorm helpen wanneer je website op de site van bovag of anwb zou staan. Omdat deze websites zo hoog in google terug te vinden zijn, en zij zich met jou associëren gaat jouw ranking ook omhoog.

Wat moet je niet doen

Een aantal dingen die je echt niet moet doen, of moet zien te voorkomen zijn o.a.

  1. Probeer geen inline styling te gebruiken, plaats al je styling in een apart CSS bestand.
  2. Hou de zoekmachine niet voor de gek, ga dus geen grote lappen tekst in een hidden div zetten etc. dit zorgt er alleen maar voor dat je site op de blacklist komt en daar kom je niet zo 1,2,3 weer af.
  3. Het verzamelen van backlinks is erg handig, maar ga je niet aanmelden op allerlei “backlink sites”, deze sites worden al snel door google herkend en de links die daarop gevonden worden kunnen door google worden gestraft.

Mocht dit nog steeds niet duidelijk zijn maar wil je toch hoog scoren in Google? Neem dan even contact met mij op om samen te kijken naar de mogelijkheden.

 

Peter Venema
Qlic

Terug naar overzicht