Het ontwikkelproces
Iedere ondernemer begint in Excel. Tot op zekere hoogte is dit een prima oplossing. Echter, naarmate een organisatie groeit en innoveert, kan het verstandig zijn te kijken naar maatwerk.
Toen in 2018 Germo Logistiek contact opnam met beeproger, was het idee aanvankelijk een mobiele applicatie te ontwikkelen om de planningen te optimaliseren. Deze planningsapplicatie stelt Germo Logistiek in staat roosters te maken voor de chauffeurs. Tevens dient de applicatie als het platform voor de communicatie van de routeplanning, roosters en andere documenten tussen planning, planner en chauffeur.
Dit idee werd, na verloop van tijd, steeds uitgebreider. Emiel grapt: “Als ik nu zou horen wat we destijds wilden, zou ik gelachen hebben. Wat we toen voor ogen hadden, is nu compleet anders.”
Nadat de mobiele applicatie bijna af was, kwam Germo Logistiek tot de conclusie dat een desktopversie van de applicatie ook wel heel handig zou zijn. Dit omdat de chauffeurs vooral werken vanaf de computer in plaats van de telefoon. Uiteraard vergt deze omschakeling flexibiliteit van beide kanten. Zo heeft Qlic uitvoerig meegedacht in het vinden van een passende oplossing en heeft Germo Logistiek de software meermaals getest.
Dit testen vraagt veel tijd en soms schiet dit erbij in, wanneer een bedrijf het erg druk heeft met andere zaken op de piekmomenten in het jaar. Dit heeft er dan ook voor gezorgd dat het traject veel langer geduurd heeft, dan aanvankelijk was ingeschat. “Daarnaast was het ook lastig dat we door Corona niet altijd bij elkaar konden zitten. Alleen middels online meetings, en dit is niet optimaal,” vertelt Emiel. “Als we met z’n allen om de tafel zitten met de applicatie erbij, is het voor mij veel makkelijker aangeven wat er nog verbeterd moet worden.”
Desalniettemin, is het gelukt om een product te ontwikkelen wat sinds enige tijd live is.