SEA staat voor Search Engine Advertising of zoekmachine-adverteren. Net als SEO heeft SEA als doel om meer bezoekers naar een website te trekken. Bij SEA wordt echter gebruik gemaakt van betaalde advertenties die in zoekmachines, zoals Google, getoond worden aan vooraf vastgestelde doelgroepen. Omdat de advertentie is gekoppeld aan een bepaalde zoekopdracht is deze vrijwel altijd relevant voor de doelgroep. Dit vergroot de kans dat de doelgroep de website van de betreffende organisatie zal bezoeken.
In Nederland is Google de meest gebruikte zoekmachine: Google verwerkt namelijk wel 40.000 zoekopdrachten per seconde! Om die reden maken veruit de meeste organisaties gebruik van Google AdWords, het advertentiesysteem van Google. Google Adwords is gebaseerd op een veilingsysteem, waarbij je kan bieden op zoektermen. Er wordt betaald voor elke afgeleverde bezoeker, wat betekent dat er wordt betaald voor elke klik. Advertentiekosten worden meestal uitgedrukt in ‘Cost Per Click’ (CPC). De advertenties in Google zijn te herkennen aan het blokje ‘Adv.’ dat voor de websitelink en onder de titel staat (zie afbeelding). Advertenties die hoog in Google staan krijgen meer kliks, maar zijn ook duurder. De plek van je advertentie hangt ook af van de relevantie van de advertentie.
Heb je zelf geen ervaring met SEA of zoekmachine-adverteren? Wil je dat je website hoger in Google komt te staan? Dan ben je bij Qlic aan het juiste adres! Wij zetten een SEA-strategie voor je uit, zodat je advertentie zo hoog mogelijk in Google verschijnt. Het genereren van meer conversie is natuurlijk het uiteindelijke doel. Uiteraard zetten we je advertentiebudget zo effectief mogelijk in. In Google Analytics worden alle resultaten nauwkeurig bijgehouden en zo nodig aangepast, zodat je organisatie te allen tijde een effectieve campagne behoudt. In een vrijblijvend gesprek kun je je wensen kenbaar maken en leggen wij alle opties aan je voor. Heb je liever een SEO-strategie of wil je zowel je SEO als je SEA optimaliseren? Ook dat is mogelijk.