EnergieWonen is met meer dan 250 installaties per maand een marktleider te noemen op het gebied van zonnepanelen in Nederland. Met meer dan 50 medewerkers en ca. 18 service- en adviespunten is er altijd een specialist in de buurt. Qlic en EnergieWonen werken al jaren samen aan de maatwerkontwikkeling van alle software en applicaties van EnergieWonen. Onlangs heeft EnergieWonen een FD Gazellen award gewonnen!
Als snelgroeiend bedrijf liep EnergieWonen tegen beperkingen op in bestaande systemen. Meerdere systemen moesten worden samengevoegd om een bepaald resultaat te halen. De vraag ontstond om één multifunctioneel CRM- en ERP-systeem in één te laten ontwikkelen die met het bedrijf kon meegroeien. Dit om zo efficiënt mogelijk en kostenbesparend te werken.
Voor EnergieWonen hebben wij een maatwerk CRM-systeem ontwikkeld die zorgt voor koppelingen met verschillende lead leveranciers, een koppeling om direct via VOIP te bellen, een Google Maps Integratie (met streetview, kaarten en satellietbeelden) maar ook volledig projectmanagement inclusief facturatie, planningsmodules voor adviseurs en installateurs en uitgebreide rapportages. Daarnaast is er een app voor IOS/Android ontwikkeld.
ApplicatiesHet CRM/ERP systeem is uniek en specifiek gemaakt voor EnergieWonen. Maatwerk dat volledig aansluit bij de werkwijze en structuren van EnergieWonen. Wanneer de gebruiker van het systeem inlogt komt deze terecht op het zogenoemde dashboard. Dit dashboard bevat een overzichtelijk schema met hierin de meest recente beoordelingen van KlantenVertellen. Ook zien ze hier schema’s met de to do’s (taken) en een tabel met goals. Dus haal ik mijn doel en hoe ziet dit eruit. Alles is zo gemaakt dat de gewenste informatie snel naar voren komt.
Ik wil meer weten over CRM en ERPHet systeem bevat een koppeling wat leads genereert. Dit is een koppeling tussen hun maatwerk applicatie en de website. De ingevulde gegevens op de website worden automatisch in het CRM verwerkt zodat EnergieWonen zijn klanten nog sneller te woord kan staan en op deze manier snel kan reageren met het doel om uiteindelijk nieuwe klanten te genereren.
Het systeem heeft een overzichtelijke weergaves van leads. Hierin staat vermeld waar deze vandaan komen, welke actie er wordt verwacht en welke acties er al zijn geweest. Elke lead heeft aanvullende informatie wat wordt weergeven in een zogenoemde detail pagina. Zo is het mogelijk om de actie gelijk in de agenda van de gebruiker of diens medewerkers te zetten, ook kun je gelijk vanuit het systeem bellen (koppeling telefonie) en mailen (koppeling met Exchange). Elke actie wordt automatisch geregistreerd. Simpel, efficiënt en duidelijk.
Lopende projecten worden overzichtelijk weergegeven. Verkoop cijfers en winstmarges worden gepresenteerd in duidelijke tabellen. In het systeem kun je op elk gewenst moment zien hoe het bedrijf er voor staat. Mits je de juiste rechten hebt.
Door alle registraties van klanten en projecten kwam EnergieWonen op een idee om deze projecten te gebruiken voor een weergave op de website van het werk dat EnergieWonen heeft geleverd. Een projectenmodule die dynamisch gevuld wordt met de gegevens uit het maatwerk CRM systeem. Een koppeling die wij hebben geschreven. De projecten kun je bekijken per provincie en plaats maar bevat ook de mogelijkheid om te zoeken binnen een postcodestraal. Daarnaast is het ook mogelijk om je plaats direct op te zoeken op de kaart!
Deze weergave is ook weer doorgevoerd in de speciaal ontwikkelde app van EnergieWonen!
Toen het systeem grotendeels opgeleverd kon worden en de website live stond. Ontstond ook het idee voor een app. Monteurs en vertegenwoordigers zijn veelal onderweg. Die hebben niet altijd de beschikking over een laptop. Ook hebben ze niet veel tijd voor het invullen en opzoeken van gegevens in een compleet CRM/ERP systeem. Om dit gebruiksvriendelijker en sneller te maken is hier een app voor ontwikkeld. Deze bevat precies de juiste functionaliteiten voor de betreffende gebruiker.
Vertegenwoordigers/verkopers kunnen ter plekke offertes en schetsen maken. De klant krijgt hierdoor gelijk een visueel beeld en ontvangt ter plekke een offerte. Wanneer bij oplevering door een monteur een wijziging of meerwerk moet worden doorgevoerd in een project kunnen ze dit ter plekke verwerken, een offerte uitbrengen en eventueel doorzetten als project. Een stukje service en klantvriendelijkheid wat tegelijkertijd ten goede komt aan de verkoop. Wat volledig aansluit bij de visie van EnergieWonen, namelijk duidelijkheid en transparantie.
Ben je geïnteresseerd in de mogelijkheden of heb je een specifieke vraag? Marijn Poelman helpt je graag verder.